VÍDEOS..., MÚSICA..., RELATS PERSONALS..., I PRINCIPALMENT... LLIBRES

dissabte, 11 de juny del 2011

(328) POESIA COMPLETA (r2) de MIQUEL MARTÍ I POL (1929-2003). Labutxaca. 808 pàgines

Fa tres anys vaig llegir aquest llibre de poemes per primera vegada, encara que ja conexia algunes poesies. Hi ha llibres que de tant en tant et ve de gust rellegir. Aquest és el cas.

Miquel Martí i Pol neix a Roda de Ter i mor a Vic. És el poeta més popular i més llegit de la literatura catalana del segle XX. La seva obra ha estat marcada pel compromís civil i polític i per la malaltia, l'esclerosi múltiple, que va patir des de que tenia 40 anys.
Entre els seus llibres destaquen El poble, La fàbrica, Estimada Marta, L'àmbit de tots els àmbits, Primer llibre de Bloomsbury, Llibre d'absències, Els bells camins, Suite de Parlavà, Un hivern plácid, Llibre de solituds i Haikús en temps de guerra.Aquesta Poesia completa aplega en un sol volum els trenta-cinc llibres "canònics" de Martí i Pol ordenats cronològicament, 970 poemes que composen la gairabé totalitat de la seva obra poètica.

Un llibre imprescindible pels amants de la poesia de Martí i Pol, el poeta del poble en una edició de butxaca, i amb un preu força asequible.
Pels que vulguin conèixer més de la vida o bé estinguin interessats en llegir alguns del seus poemes, he fet una selecció de llocs d'internet que em semblen força atractius:
Article de Viquipèdia en català. Es pot trobar un resum de la seva biografia, premis que ha rebut i un catàleg de la seva obra publicada.
Pàgina dedicada a Miquel Martí i Pol, dins de lletrA, l'espai de literatura catalana de la Universitat Oberta de Catalunya.
Auca de Miquel Martí i Pol. Molt bona
Pàgina de la XTEC en que es recollen els Poemes escrits pels més petits: Bon profit i Per molts anys.Recull de cançons escrites per Martí i Pol i Lluís Llach.


Triar un dels gairabé mil poemes que hi ha en el llibre és difícil, però en quedo amb Lletra a Dolors, estret del Llibre d'absències (1984). La Dolors Feixas va ser la dona de Martí i Pol des de 1956 en què es van casar fins que aquesta va morir, l'any 1984.



Em costa imaginar-te absent per sempre.
Tants de records de tu se m'acumulen
que ni deixen espai a la tristesa
i et visc intensament sense tenir-te.
No vull parlar-te amb veu melangiosa,
la teva mort no em crema les entranyes,
ni m'angoixa, ni em lleva el goig de viure;
em dol saber que no podrem partir-nos
mai més el pa, ni fer-nos companyia;
però d'aquest dolor en trec la força
per escriure aquests mots i recordar-te.
Més tenaçment que mai, m'esforço a créixer
sabent que tu creixes amb mi: projectes,
il.lusions, desigs, prenen volada
per tu i amb tu, per molt distants que et siguin,
i amb tu i per tu somio d'acomplir-los.
Te'm fas present en les petites coses
i és en elles que et penso i que t'evoco,
segur com mai que l’única esperança
de sobreviure és estimar amb prou força
per convertir tot el que fem en vida
i acréixer l'esperança i la bellesa.

Tu ja no hi ets i floriran les roses,
maduraran els blats i el vent tal volta
desvetllarà secretes melodies;
tu ja no hi ets i el temps ara em transcorre
entre el record de tu, que m'acompanyes,
i aquell esforç, que prou que coneixies,
de persistir quan res no ens és propici.
Des d'aquests mots molt tendrament et penso
mentre la tarda suaument declina;
tots els colors proclamen vida nova
i jo la visc, i en tu se'm representa
sorprenentment vibrant i harmoniosa.
No tornaràs mai més, però perdures
en les coses i en mi de tal manera
que em costa imaginar-te absent per sempre.